• Ana Sayfa
  • İlhan İrem Konserleri
  • İlhan İrem
  • Forum
  • Fotoğraflar
  • Hatıra Defteri
  • “Aşka Davet” Konser Analizi
    Michael Kuyucu / 17 Ağustos 2008

    İlhan İrem “Aşka Davet” Konserinde Ayakta Alkışlandı

    İlhan İrem “Aşka Davet” adlı konserini 16 Ağustos C.Tesi akşamı İstanbul Rumeli Hisarı”nda gerçekleştirdi. Tüm biletlerin satıldığı konserde İrem hayranlarının yoğun coşku ve ilgisi ile geçen konserde 26 şarkı seslendirildi. Konser sonunda bütün müzik sever İlhan İrem’i ayakta alkışladı.

    Açık konuşmak gerekirse İlhan İrem sevgisinin fanatizm boyutuna vardığını ilk kez bu konserde gördüm.Konser alanına girerken tutun çıkış anına kadar yaşananı anlatmak kelimelere sığmaz. Konser alanına girerken bir gurup siyah t”shirtlu İlhan İrem fanının yüksek sesli tezahüratlarını dinledim. Onlar önümde ben onların arkasında adeta bir futbol maçına gider gibiydik. Yalnız bir farkla, futbol maçındaki taraftar şarkılarının yerini bu kez İlhan İrem şarkıları almıştı.

    Konser alanı ağzına kadar doldu, çimen biletleri 30 ytl ye alıcı buldu, saatler 21:30’u gösterirken İlhan İrem sahneye çıktı. İrem’in sahneye çıkışı nazlı bir gelinin düğüne gelişi gibiydi, yaklaşık bir yarım saat bekledik, sadece konser başlangıcı için değil konser arasında da öyle.. Ama bu bekleyiş kimseyi rahatsız etmedi, herkes bu bekleyiş sırasında İlhan İrem sevgisi ile şarkılar söyledi, sevgiyi paylaştı, bunun bir diğer adı da İlhan İrem panayırıydı.

    Konser boyunca İlhan İrem gizemini korumaya gayret etti, protokol ile hiç muhatap olmadı, ona yaklaşan yalakalara yüz vermedi, sahnede siyahlar içinde ve bol bol kullandığı duman efekti ile orkestranın hemen önünde şarkılarını söyledi. Uluslar arası standartta duruşu olan bir yorumcunun duruşunu sergiledi. Gereksiz sohbetler yapmak yerine Nazım Hikmet, Özdemir Asaf gibi önemli sanatçıları andı, büyük depremin anma günü öncesinde şu an hayatta olmayanlara şarkı armağan etti, kandil gecesinin kutsallığını kısa ve yerinde anekdotlarla dile getirdi. Zaten doğru dürüst bir sanatçıya da bu yakışırdı… Gerisinde o sustu şarkılarını konuşturdu.

    Loş, hatta karanlık bir ortamda şarkı söylemeyi ve sahnedeki ışıkları fazla kullanmamayı tercih etti , hatta o ışıklardan kaçtı bile diyebilirim. Konser sırasında 26 şarkı ve versiyonun seslendirildiği konser de İlhan İrem”in vokal performansı ise tek kelime dört dörtlüktü. Bu yıl sanat yaşamının 35.inci yılını kutlayan İrem şarkıları sıfır detone, sıfır şaşırma ve gayet emin bir biçimde adeta kükreterek yorumladı.

    Konser sırasında seslendirilen eserlerin listesi ise şöyle sıralandı :

    1. INTRO (MERHABA KORİDOR & HU)
    2. SAZLIKLARDAN HAVALANAN
    3. RUH GİBİ
    4. HERNEYSE
    5. SÜRGÜN GİBİ MASALLARDA
    6. TERAZİ
    7. OLANLAR OLMUŞ
    8. YAZIK OLDU YARINLARA
    9. BURUK
    10.HOŞGELDİN
    11.YEMYEŞİL BİR DENİZ
    12.GEMİLER DÖNER GERİYE
    13.İŞTE HAYAT
    14.DUA
    15.AY TOZLARI
    16.SEN BİLİRSİN
    17.ANLASANA
    18.ŞALAMAR (SLOW)
    19.ŞALAMAR (ROCK)
    20.ALACA TÜYLÜ KUŞ
    21.ALİ VELİ MARİA
    22.İKİ DUVAR ARASINDA
    23.BOŞVER ARKADAŞ
    24.BİR YILDIZ
    25.HU
    26.YILAN ISIRIĞI

    Repertuarı incelediğimde İlhan İrem’in yetmişli yılları biraz daha hızlı geçtiğini, “Bezgin” albümünü ise her zamanki gibi ihmal ettiğini gördüm. Gerçeği “Yemyeşil Bir Deniz” ve “Olanlar Olmuş” yorumlandı ama keşke “Ben Değilim” ve “Bezgin”i de yorumlasaydı..

    Konser alanında hayranlarının çığlıkları arasında şarkılar söyleyen yorumcunun en çok istek alan şarkılarından biri “BEZGİN” oldu, arka taraflarda oturan İlhan İrem hayranları çığlıklar içinde bu şarkının adını haykırdı.

    Mütevazı ama agresif tınılara sahip orkestrada şarkıların arasına eklenen elektro gitar sololar ise dinlemeye değerdi, ney konser boyunca hemen hemen iki şarkıda bir değişik nağmelerle solo enstrüman olarak karşımıza çıktı.

    Konserin sonlarına doğru gelirken son döneme ait şarkılarına daha fazla yer veren İlhan İrem’in, konserin sonlarında gerçekleştirdiği Mesnevi gösterisi ise oldukça etkileyiciydi.

    Şarkıları dinlerken olgunlaşan bir İlhan İrem vokali ile karşılaştık, İrem kilo vermişti, sanatçı konser boyunca gayet dinamik ve yerinde duramayan bir rocker gibi bir duruş sergiledi. Siyahlar içinde bir devam adam gördük adeta…

    Şarkıları dinlerken yorumcunun olağanüstü vokaline bir de fanlarının tepkileri de eklenince bu konser için “mükemmelin ötesinde” sözünden başka bir söz bulamadım.

    İlhan İrem fanlarını, yani hedef kitlesini incelerken Türkiye’nin kültürel deformasyonu adına yaşadığım karamsarlık yerini bir güneşe bıraktı. Yaş ortalaması 27-30 civarında olan bir kitle vardı, işin ilginci herkes çiftti, yani tıpkı konserin adı gibi “Aşka Davet” vardı o gece.

    Çiftlerin en büyük özelliği kız ve erkeklerinde birer İlhan İrem fanı olması ve özellikle bayanların şarkıları birer fanatik gibi bırakın mırıldanması haykırarak söylemesiydi. Yani o çiftlerde erkek de kız da İlhan İrem fanıydı.. Hani olur ya kız sanatçıyı sever erkek gider yada tam tersi öyle bir durum yoktu orada… Bu çiftlerin büyük bir bölümü şarkılar sırasında eşleriyle bakışlarıyla adeta seviştiler. Aralarında ki etki İlhan İrem şarkıları ile adeta gecenin karanlığında ortaya çıkmış bir coşku seline dönmüştü.

    Konser sırasında üç beş tane de tikky gördüm, her ne kadar konser sırasında tikkyliklerini gösterip “hızlı şarkı , hızlı şarkı” diye bağırsalar da onları da orada görmek İlhan İrem”in felsefesinin geleceği açısından gayet olumlu bir şeydi.

    Genel olarak eğitim statüsü yüksek, ne konuştuğunu, neden konuştuğunu bilen, birer bilinçli tüketici olan İlhan İrem fanlarının bu yönü beni Türkiye’deki abuk sabuk sanatçılara karşı mutlu etti.

    Orada çoluk çocuk yoktu, bir müzik yazarı ve araştırmacısı olarak beni dahi yer yer kontraya düşürecek müzik bilincinde bir kitle vardı.Her şarkıyı ezbere biliyor her şarkıyı nerdeyse söylüyordu… Keşke “Türkiye”nin tamamı öyle olsa” dedim kendi kendime, o zaman bak ne Amerika kalırdı ne de başka bir şey… O zaman yarım oktavlık sesler albüm mü yapardı, o zaman biz müzik eleştirmeni ve radyocular onlarla uğraşır mıydı ?…” şeklinde söylendim bir ara… Bu kitleyi görmek beni de heyecanlandırdı .

    Çıkışta fırsatlar memleketi Türkiye’min güzel otoparkçılarına denizin önündeki kaldırıma park ettiğim ve 20 YTL park parası verdiğim arabamı çıkartmaya çalışırken kendi kendime söylendim.. “Her sevincin her kederin her ayrılığın bir sonu varsa… Bu ülkede yaşanan bu kepazeliklerin de bir sonu olacaktır elbet” diye.. Benim ki masumca bir söylenmeydi tabii ki…

    Konser sırasında değişik gözlemlerde bulundum, bunlardan birisi de seyyar içecek, yiyecek satan genç çocuklarla ilgiliydi. Önümde oturan çift kahve almış , sıra ödemeye gelince satıcı çocukla şu muhabbete girmişti. “Kardeşim bilet parası kadar kahve parası isteyeceksin nerdeyse”.. Derken muhabbet ilerledi ve satıcı çocuğun şu lafı ile zirveye ulaştı “Abii ben bu hisarda bir sürü şarkıcı gördüm, böylesini görmedim. Bu adamın manyak taraftarı var ya şaşırdım…” Bu da konserin halk gözü ile güzel bir analizi oldu benim için…

    Konser yaklaşık 21:30’da başladı , ilk yarısı 22:30’da bitti. Yaklaşık 40 dk lık bir aradan sonra
    tekrar sahneye çıkan İlhan İrem 00:20 civarında sahneden indi. Geniş bir güvenlik çemberi onun soyunma odasını çevreledi, çıkışta güvenlikçiler kendi aralarında birbirlerine “Aman dikkat et , şurayı tut, şunu yap…” şeklinde sözler söylüyordu, belli ki kalabalık ve yoğun sevgi gösterisi onları korkutmuştu. Bunun bilinçsiz bir kolej çocuğu sevgisi ya da aşkı değil, aksine bilinçli, sanatçının eserlerine varlığına ve duruşuna duyulan bir aşk olduğunu bilmiyorlardı ki garipler ne yapsınlar…

    Sonuç olarak İlhan İrem 2 saat boyunca sahnede her şarkısını yeniden yaşadı, yeniden yaşattı popüler kültüre muazzam bir ders verdi.

    Michael KUYUCU

    Kaynak: http://www.michaelshow.net


    İlhan İrem Duyuru Listesi

    İsim:
    E-posta:

    -